ECOstyle Havestøtte: Bistader på Skamling Design- og Idrætsefterskole

Lauge's biprojekt: Økosystem, selvforsyning og undervisning til unge

ECOstyle Havestøtte - Lauge's bistader på Skamling Design- og Idrætsefterskole

Lauge, bierne og et bistadeeventyr på efterskolen

På en bakketop med udsigt over det sydjyske landskab ligger Design- og Idrætsefterskolen Skamling. Her summer det ikke kun af liv og nysgerrighed blandt eleverne – nu summer det også af bier. For midt i skolens grønne omgivelser er der blevet sat bistader op. Ikke som en tilfældig hobby, men som en del af et gennemtænkt og meningsfuldt projekt. Bag det hele står Lauge, som til daglig er leder på skolen.

Med støtte fra ECOstyle Havestøtte har Lauge igangsat et bistadeprojekt, hvor skolens elever får mulighed for at komme helt tæt på biernes fascinerende verden. Det er blevet til meget mere end bare en bi-aktivitet – det er blevet en levende undervisning i økosystemer, samarbejde og selvforsyning af honning.

En idé, der begyndte at summe

Det hele begyndte som en tanke hos Lauge. Hvordan kunne man praktisk undervise eleverne om økosystemer? Kunne bierne være omdrejningspunkt for både undervisning og miljøbevidsthed? Og ville det ikke være fantastisk, hvis eleverne kunne nyde deres egen honning på morgenbordet?

Tanken voksede sig hurtigt til et konkret projekt, og med støtte fra ECOstyle Havestøtte blev det muligt at føre ideen ud i livet.

Bistader er ikke "bare lige noget man gør"

Det viste sig dog hurtigt, at man ikke bare lige sætter nogle bistader op. Det fandt Lauge ud af sammen med skolens pedel, Flemming, som var med på projektet fra starten. De havde brug for  mere viden, så de kunne få svar på spørgsmålene: Hvornår er det bedst at sætte staderne op? Hvor skal de stå? Hvornår flytter bierne ind? Hvordan passer man egentlig bier?

Med både gåpåmod og ydmyghed opsøgte de hjælp hos en bistadeforening, og det blev et samarbejde, som fik stor betydning for projektets udvikling. Her fik de hjælp til både opstart og løbende vejledning. Det blev hurtigt en fælles rejse – ikke kun for Lauge og Flemming, men for hele skolen.

Hvor skal bistaderne være?

Placeringen af bistaderne var vigtig. De skulle stå, så bierne havde gode forhold, men også så eleverne kunne følge med. Det endte med en placering i kanten af skolens naturområde, hvor bierne har rig adgang til blomster, træer og urter – og hvor eleverne nemt kan komme til, dog uden at forstyrre bierne.

De første gange, eleverne blev introduceret for bistaderne, var der naturligvis lidt nervøs fnisen og skepsis. Men nysgerrigheden vandt hurtigt. For bierne er ikke farlige – de er arbejdsomme, fascinerende og ret så fredelige, når man først lærer dem at kende.

Og det gjorde eleverne hurtigt. De lærte om dronningens rolle i kuben, om arbejderbiernes utrættelige indsats, og hvordan bierne kommunikerer med hinanden gennem dans og duft.

Bier og blomster

Det særlige ved projektet er, at det ikke kun handler om bier. Det handler om hele den sammenhæng, bierne indgår i.

Gennem deres arbejde med bistaderne lærer eleverne om biodiversitet, økologi og menneskets samspil med naturen. De ser med egne øjne, hvordan bierne bestøver blomsterne i skolens have, hvordan insekterne er en del af et større netværk – og hvorfor det er vigtigt at passe på vores natur.

Det er læring, der går i kroppen. Det er én ting at læse om økosystemer i en bog – noget helt andet er det at stå med hovedet nede i en bistade og følge med, når en hel sværm er i gang med deres daglige arbejde.

Flere af eleverne har fået en helt ny forståelse for, hvor vigtig en lille bi kan være. De taler om blomster og frø, om mad og miljø. Og måske vigtigst af alt: De tager den viden med sig videre.

Fra kube til køkken

Det hele kulminerer naturligvis, når honningen skal høstes. Det sker ikke bare ved at åbne låget og hælde det ud – det er en hel proces, som eleverne får lov til at være en del af.

Når tiden er inde, hjælper bistadeforeningen med at slynge honningen – en proces, hvor honningtavlerne drejes rundt i en slynge, så den gyldne honning løber ud.

Og der er noget særligt ved at sidde til morgenmad i skolens spisesal med et stykke hjemmebagt brød og skolens helt egen honning. Smagen er mild og stoltheden blandt eleverne er ikke til at tage fejl af. Det er deres honning. Det er deres projekt.

ECOstyle Havestøtte til bistader hos Skamling Design- og Idrætsefterskole

Hvorfor bierne betyder noget

Biernes betydning for vores verden kan næsten ikke overvurderes. De er blandt de vigtigste bestøvere i naturen, og uden dem ville vi mangle både frugt, grønt og blomstrende landskaber.

Samtidig er bierne blevet et symbol på den skrøbelighed, vores natur står overfor. Når bierne trives, trives meget andet også. Når de forsvinder, forsvinder langt mere end bare summen.

Derfor er projekter som dette ikke bare hyggelige tiltag – de er nødvendige. De planter viden og ansvarlighed i de unge, som skal tage over og værne om den verden, vi alle lever i.

Hvad kan vi lære af bierne?

Måske er det største vi kan lære af bierne samarbejde. I bistaden har alle en rolle, og kun i fællesskab skabes der noget, der er større end summen af delene.

På Skamling Design- og Idrætsefterskole har bierne skabt netop det – et fællesskab. Om læring, om natur, om ansvar. Og måske har de også plantet et lille frø hos eleverne, som med tiden vil vokse sig til kærlighed til naturen og lyst til at passe på den.

En støtte med grønne rødder

Med ECOstyle Havestøtte er vi hos ECOstyle stolte af at støtte netop den slags projekter. Vi tror på, at store forandringer ofte starter i det små – i haver, på skoler, foreninger, i fællesskaber.

Vi ønsker at inspirere haveejere og ildsjæle til at tænke kreativt og bæredygtigt. Til at bruge haven som læringsrum, oplevelsesrum og samlingspunkt.

Lauges projekt på Skamling Design- og Idrætsefterskole er et godt eksempel på, hvordan man kan skabe praktisk læring, øge miljøbevidstheden og samtidig gøre noget godt for både natur og mennesker.

klar til mere inspiration?

Login

Forgot your password?

Don't have an account yet?
Create account